مشهد توریسم MASHHAD TOURISM

در مورد نقاط دیدنی و توریستی و طبیعت مشهد و اطراف آن و ...

مشهد توریسم MASHHAD TOURISM

در مورد نقاط دیدنی و توریستی و طبیعت مشهد و اطراف آن و ...

Mashhad معرفی مشهد1

Mashhad معرفی مشهد1


MashhadMashhad, also Meshed, city in northeastern Iran, capital of Khorāsān Province, located in the valley of the Kashaf River, near Turkmenistan and Afghanistan. One of the largest cities in Iran, it is an important transportation, commercial, manufacturing, and religious center situated in a productive agricultural region. Carpet manufacturing, based on local wool supplies, is a traditional industry; other products include textiles, chemicals, pharmaceuticals, and processed food. The burial place and shrine of the early 9th-century religious leader Imam Reza, regarded by Shia Muslims as one of Iran's holiest places, draws many tourists and pilgrims every year. The grave of the caliph Harun ar-Rashid is also in the shrine. Mashhad University (founded in 1956) was established here, and the ruins of the ancient city of Ţūs are nearby.
Mashhad gained prominence as a religious center in the 9th century. Shah Abbas I (reigned 1588-1629) beautified the city, and it prospered under Nadir Shah as the capital of a great Iranian empire. Population (1996) 1,887,405.
Microsoft ® Encarta ® 2007. © 1993-2006 Microsoft Corporation. All rights reserved.
about Mashhad
Mashhad (مشهد in Persian) is a city located 850 kilometers East of Tehran, Iran, and the center of the province of Khorasan. Mashhad has a population of more than 2.5 million.
It is the capital of Khorasan province. Imam Reza (the eighth Shi'ite Imam) is buried in this city. The city's climatic condition is varied with very cold winters, pleasant springs, usually mild summers and beautiful autumns.
Apart from a number of large beautiful parks, the tomb of Nader Shah and Kooh Sangi pool are noteworthy sights. There are also some locations outside the city: the tomb of Khajeh Morad kilometers from Mashhad along the road to Tehran; the tomb of Khajeh Rabi' located 6 kilometers north of the city where there are some inscriptions by the renowned Safavid calligrapher Reza Abbasi; and the tomb of Khajeh Abasalt in a distance of 20 kilometers from Mashhad along the road to Neishabur. (The three personalities were the disciples of Imam Reza).
Among the other sights are the tomb of the great poet Ferdowsi in Tus, 24 kilometers away from Mashhad; and the summer resorts at Torghabeh, Torogh, Akhlamad, Zoshk and Shandiz.

Mashhad travel guide — Mashhad tourism and travel information
http://www.city-travel-guide.co.uk/travel-guide/mashhad-travel-guide.html
Mashhad travel guide — Mashhad tourism and travel information
Welcome to Mashhad Travel Guide, extensive source of tourist information and travel services offer related to Mashhad and Iran. Book cheap hotels, cheap flights and get car rental. We also offer Mashhad travel guidebooks, maps, and atlases. Please visit Iran travel guide for more travel and tourism iformation and attractions in the Iran.


مشهد


شهر مشهد در فاصله 909 کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است. این شهر که در مدار 36 درجه و 16 دقیقه عرض شمالی و 59 درجه و 38 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است، از شمال و شمال غربی به درگز و قوچان، از مشرق به جمهوری ترکمنستان و سرخس، از جنوب و جنوب‌غربی به تربت جام و تربت حیدریه و از مغرب به نیشابور محدود می‌شود.

شهر مشهد در جلگه‌ای بین دو رشته کوه مهم خراسان به نام‌های بینالود و هزارمسجد واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا 985 متر است. وسعت شهرستان مشهد برابر 27478 کیلومتر مربع است و بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد.

مشهد مرکز استان خراسان و دومین کلان‌شهر ایران قدمتی ۱۲۰۰ ساله دارد. این شهر از دورﺓ تیموری و سپس دورﺓ صفوی (درحدود ۴۰۰ سال قبل) رونق فراوان یافت و از همین زمان، جای شهرهای مهم دیگر خراسان مانند هرات، مرو و نیشابور را گرفت و مرکز خراسان شد. این شهر به‌ندرت دچار ویرانی و حمله سخت شده است. ویژگی اصلی شهر، حضور مدفن امام هشم (ع) در آن است.
شهر مشهد مرکز استان خراسان، ‌در شمال شرقی ایران، ‌به فاصله 966کیلومتری تهران قرار گرفته است. مشهد در 59 درجه و 15 دقیقه تا 60 درجه و 36 دقیقه طول جغرافیایی و 35درجه و 43 دقیقه تا 37 درجه و 8 دقیقه عرض جغرافیایی گسترده شده است. این شهر بین دو رشته کوه بینالود و هزار مسجد واقع گردیده و ارتفاع آن از سطح دریا 985 متر، وسعت آن حدود 204کیلومترمربع و جمعیت آن حدود2200 هزار نفر می باشد. شهر مشهد به لحاظ موقعیت مذهبی ،‌صنعتی و اقتصادی بعد از تهران دومین شهر پرجمعیت ایران محسوب می شود که هر ساله میلیونها زائر از سراسر ایران و کشورهای اسلامی برای زیارت مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) به این شهر مشرف می شوند.
مهمترین عاملی که در طول تاریخ در شکل گرفتن محل سکونت کنونی مشهد مؤثر بوده است، موقعیت طبیعی حوضه کشف رود و رودخانه اترک می باشد. با در نظر گرفتن این عامل به عنوان امری نسبتاً ثابت برای جذب جمعیت، می توان تأثیر عوامل تاریخی و سیاسی و اجتماعی و مذهبی را در دوره‌های مختلف بررسی نمود.
حوضه رودخانه کشف رود در تمام دوره اسلامی و حتی در دوره پیش از اسلام از مراکز عمده سکونت در خراسان شمالی بوده است. در دوره اسلامی مهمترین و پرجمعیتی ترین سکونتگاه، حوضه کشف رود ولایت توس بوده که مرکز آن شهر تابران بوده است. به مرور زمان از اهمیت شهرهای تابران و نیشابور کاسته و آبادیهای جدیدی به اسامی نوغان و سناباد رشد نمودند. سناباد در 2 کیلو متری نوقان قرار داشته و کاخ حمید بن قحطبه طلائی والی خراسان که اکنون عمارت آستانه شهر مقدس مشهد است در میان باغ بزرگی در این دهکده قرار داشته است .
در بهار سال 193ه-ق هنگامی که هارون جهت سرکوب شورشی در سمرقند به نوقان رسید مریض و سپس فوت نمود وی وصیت نموده بود پس از مرگ او را در باغ مجاور محل اقامتش دفن نمایند . مآمون جانشین هارون پس از گذشت چند سالی از خلافتش در اثر طغیانی که علیه وی در عراق پدید آمد به قصد آنکه تمایل شیعیان را به خود جلب کند «حضرت رضا(ع)» را به ولایت عهدی نامزد کرد . حضرت رضا (ع) پس از یکسال اقامت در مرو عازم بغداد شدند ، وقتی به قریه نوقان رسیدند به منزلامیر سناباد وارد و آن حضرت در آنجا مسموم و در سال 202یا 203 ه-ق پس از سه روز وفات یافته و پیکر مطهرشان در باغ حمید بن قحطبه در 1/5کیلومتری قریه سناباد مدفون شد ،‌ازهمان زمان نقطه مذکور به نام مشهد الرضا و بعد به اختصار مشهد نام گرفت .

عده ای از متخصصین مسایل شهری ، مقطع زمانی 1300یا پایان حکومت قاجاریه و آغاز حکومت رضاخان را شروع تحولات اساسی در روند «شهر نشینی » و «شهرگرایی» در ایران دانسته و بافت فیزیکی ماقبل1300 را بافت تاریخی و گسترش های بعدی را بکه در فراسوی حصار و دیوارهای قدیمی شهرها اتفاق افتاده «بافت جدید »می دانند که روند شکل گیری آ“ در طول زمان تغییر کرده است .
دخالت در بافت کالبدی آن نیز با کشیده شدن خیابانهای جدید بر بافت کالبدی آن نیز با کشیده شدن خیابانهای جدید بر بافت تاریخی مثل خیابانهای طبرسی ،‌امام رضا ،‌بهار و غیره آغازگردید .
علاوه بردخالتهای فیزیکی فعالیت های دیگری نیز در زمان رضاخان در شهر مشهد انجام گرفت و زمینه رشد فیزیکی شهر را فراهم نمود که مهمترین آنها عبارتند از :‌تأسیس بیمارستان امام رضا(ع) در سال 1313تاسیس کارخانه قند آبکوه در سال 1314، تاسیس دانشکده پزشکی در سال 1318و غیره .
خریداری اولین کارخانه برق در سال 1315و نصب آن در خیابان طبرسی ورود ماشین به شبکه حمل و نقل درون شهری با 2دستگاه اتوبوس در سال 1318،‌جایگزینی تدریجی آن به جای درشکه از اقداماتی است که در طی سالهای (1300-1320) در شهر مشهد انجام گرفت و نقش مهمی در رشد فیزیکی شهر داشت .مشهد در اولین سرشماری عمومی کشور که درسال 1318از چند کشوربه عمل آمددارای 76471نفر جمعیت بوده است.
تاریخچه شهرستان مشهد

نام اصلی مشهد سناباد است . سناباد تا پیش از سال 203 هجری قمری یکی از توابع قصبه یا شهر کوچک نوغان بوده وپس از شهادت حضرت علی بن موسی الرضا ( ع ) ، این محل کوچک به مشهد تغییر نام داد.
در سال 809 هجری قمری شاهرخ گورکانی به مشهد آمد و سادات و متولیان بقعه را انعام و اکرام کرد . و چندی پس از آن ، همسر او گوهرشاد آقا ، مسجد جامع معروف مشهد که بنام خود او مسجد گوهرشاد نامیده می شود را در مجاورت آن زیارتگاه بنا نهاد و خود شاهرخ نیز در همان زمان به تزئین حرم پرداخت . باری بر اثر همین عامل مذهبی و معنوی و عوامل دیگر از قبیل استعداد خاک و وفور نعمت ، تدریجاً مشهد رو به وسعت نهاد ، و در ظرف چند قرن به صورت شهر مهمی درآمد . البته نمی توان تردید داشت که حمله تیمور و ویرانی شهر بزرگ که در اواخر قرن هشتم صورت گرفته نیز در آبادی مشهد تاثیر فراوان داشته است.

رشد و شکوفایی شهر مشهد در دهه های اخیر به اوج خود رسیده است. این شهر که به لحاظ توانائیهای مختلف از جمله رونق تجاری یکی از قطب های داد و ستد و ارکان اقتصادی کشور است بعنوان یک نگین سبز در شرق میهن اسلامی در مقابل دیدگان علاقمندان داخلی و خارجی خود می درخشد ودر میان پایتختهای کشورهای آسیای میانه ، به لحاظ داشتن عنوان پایتخت دلها در ایران جلوه ای خاص دارد .

جمعیت مشهد در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد قابل توجهی داشته و مهاجر پذیری آن نیز باعث توسعه محدوده این شهر گردیده است . در حال حاضر بیش از 5 میلیون نفر در این شهر که دارای وسعتی بیش از 200 کیلومتر مربع است زندگی می کنند . این شهر از حیث جغرافیایی از شمال به دشتی نسبتا وسیع و ارتفاعات هزار مسجد ، از جنوب به خط الراس کوههای خلج و بینالود و شرق آن به اراضی طرق و از غرب به شاندیز و طرقبه محدود می شود . مشهد در فاصله 992 کیلومتری تهران قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا 980 متر می باشد .

امروز بارزترین شاخصه اصلی مشهد بعد از بارگاه ثامن‌الحجج(ع)، سرزمین توس، زادگاه و آرامگاه حکیم نامدار ادبیات ایران زمین فردوسی توسی است که سالانه هزاران مسافر و گردشگر را به خود جذب می‌کند. نام توس چنان با "فردوسی" عجین شده که هیچکس او را جدا از این سرزمین و خاک نمی‌داند و باید فردوسی و موطنش با هم بزرگ داشته شوند. آری اینجا آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در باغی مصفا در ساختمانی با معماری قدیم و متاخر ایران با سبکی بر گرفته از دوران هخامنشیان بنا شده است. اما توس این شهر"حماسه‌های ادبی" منحصر به فردوسی نیست، که شاعری بزرگ از بزرگان ادبیات معاصر ایران زمین در آن خفته است، مردی که عشق به استاد نادیده، از او شاعری بلند آوازه در شعر نو ساخت. توس آرامگاه بزرگ شاعران ایران زمین است، دو قرینه، پیر شعر فارسی، پدر ادبیات دری با مقبره‌ای سفید و سنگی، در مقابل جوانی که در گمنامی در کنار استاد با سنگ نوشته‌ای محقر در گوشه‌ای از محوطه در زیر درختی کهن آرام گرفته است. یادم آمد هان! داشتم می‌گفتم،آن شب نیز. سورت سرمای دی، بیداها می کرد قهوه‌خانه گرم و روشن بود،همچون شرم و فروزانتر، زان دگرها، مثل نقطه، مرکز جنجال از دم نقال هفت خوان را (زاد و سرو) مرو آنکه از پیشین نیاکان تا پسین فرزند رستم را به خاطر داشت. یا به قول "ماخ" سالار ، آن گرامی مرد آن هریوهی خوب و پاک آیین ، روایت کرد خوان هشتم را من روایت می‌کنم اکنون من که نامم (ماث). آری او کسی نیست جز شاعر شعر نو مهدی اخوان ثالث که بعد از مرگ هم همچنان در غربت و عزلت آرمیده به دور از آن همه هیاهو و جنجالهای زندگانی. در فضای سبز و آرام این حوزه گنجینه‌ای هم بناست از اشیاء بدست آمده در کاوشهای این سرزمین تاریخی و عصر فردوسی و شاهنامه، ظرفهای سفالی و فلزی و سکه‌ها و اسطرلابها. همچنین جنگ افزارهایی که هر چند مربوط به عصر فردوسی بزرگ نیست اما بیانگر روح حماسی و پهلوانی حک شده در صفحات شاهنامه است.

کمی آن طرف تر از محوطه آرامگاه دو شاعر بزرگ پارسی، بنای هارونیه در میانه شهر قدیم تابران یا توس فعلی قرار گرفته که برخی بر این باورند که آرامگاه و خانقاه غزالی است و تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این بنا صرف آرامگاه یا خانقاهی است که در سده هشتم هجری به همراه یک بنای مذهبی بر روی بقایای بنایی کهن ساخته شده است. در کنار اینها، آنچه از برج و باروها، ارگ، حصار و دیوار عظیم خشتی، گلی توس بزرگ که آن زمانها متشکل از چهار شهر تابران، نوغان، رادکان و ترغبذ بوده امروز مجموعه‌ای کهن، جذاب و تاریخی از تاریخ ایران زمین و جاذبه‌ای ویژه برای علاقمندان به تاریخ و فرهنگ و ادبیات ایران است. امروز اگر چه بخشهای زیادی از این سرزمین اسطوره‌ها با هزاران گنج پنهان و مدفون است اما همان برج و باروهای عیان شده از زیر خروارها خاک به دست احیاگران میراث فرهنگی خود هزاران ناگفته را می‌گوید و عظمت آن پیداست.

برج یا میل اخنگان در کناره جاده توس به پاژ زادگاه فردوسی نامدار خود از دیگر دیدنی‌های گره خورده با نام فردوسی در سفری به مشهد است که برای هر بیننده‌ای جذابیت دارد. برجی که مقبره‌ای است بر روی سکویی هشت ضلعی که بدنه‌آن با نیم ستونهای الحاقی در نمای بیرونی تزئین شده و ارتفاعی حدود ‪ ۱۸متر با کاشیکاری‌های صلیبی و ستاره‌ای شکل دارد. اما دیدنی‌های تاریخی مشهد به همین جا ختم نمی‌شود که بنای بازه هور در ‪ ۷۰کیلومتری مشهد، مجاور روستای رباط سفید بازمانده‌ای از یک معماری مربوط به دوران ساسانیان با گنبدی بلند که در شرق متصل به بنایی دیگر است و از ارزشهای معماری بسیار برخوردار می‌باشد.

مجموعه معماری "سنگ بست" شامل مقبره ارسلان جاذب با ساختمانی آجری مربع شکل و چهار ایوانی و مناره سنگ بست یکی از دو منار مجاور رباط قدیمی سنگ بست از دیگر دیدنیهای مورد علاقه تاریخ دوستان است. اما مشهد و جاذبه‌های تاریخی، مذهبی آن بسیار وسیع تر از آن است که بتوان در چند روز گشت و گذار دید. در ادامه این اماکن تاریخی، مذهبی، آرامگاه زیبای "ربیع بن خثیم" خواجه اباصلت در جنوب شرق مشهد که در زمان شاه عباس صفوی و به توصیه او ساخته شده در میان باغی وسیع و چشم نواز جلوه‌ای از ترکیب معماری و طبیعت است. آرامگاهی که در نمای بیرونی، هشت ضلعی و در داخل به شکل چهار ضلعی با گنبدی فیروزه‌ای رنگ پیازی شکل و دوپوش ساخته شده است. فضایی که نقاشی‌های طلایی رنگ گل، برگ و اسلیمی بر زینت آن افزوده و مجموعه را به زیارتگاهی با هزاران زائر و مسافر از دور و نزدیک بدل کرده است. بنای "گنبد سبز" هم در وسط میدانی با همین نام با گنبدی فیروزه‌ای متمایل به سبز در مرکز شهر مشهد که گفته واقع است و این بنا مدفن "محمد مومن" از عرفای دوره صفویه است. چنانکه از سالها قبل در اطراف این میدان خانه‌ها اکثرا به عنوان خانقاه و محل اجتماع دراویش بوده و هست.

بنای "گنبد خشتی" در کوچه نوغان، مصلای مشهد اثری تاریخی در خیابان نواب صفوی است که توسط "حاجی شجاع" بنای اصفهانی در سال ‪ ۱۰۸۷ه.ق برای برگزاری نماز جمعه و اعیاد با یک ایوان‌مرکزی بلند و دو ایوانچه که به بخشهای مربع شکلی در دو طرف ایوان منتهی می‌شود با کاشیکاری‌های معرق، رنگارنگ فضایی بسیار آرامش بخش دارد. بنای "آرامگاه نادری" که همان مقبره نادر شاه افشار، شاه جهانگشای ایرانی است در نزدیکی بارگاه منور رضوی (چهار راه شهدا) در میانه باغی سبز خودنمایی می‌کند. بنایی که بر روی مقبره آن با الهام از روحیه مردانه و خشن نادر و شیوه زندگی چادر نشینی او، با استفاده از سنگهای خشن و ناصاف همچون چادر عشایری برافراشته، ساخته شده‌است. اما آنچه همیشه در این فضا بیش از همه خودنمایی کرده و می‌کند تندیسی از نادر سوار بر اسبی با سربازان است که گویی می‌رود تا فتحی دیگر را در کارنامه خود ثبت کند اما با همه آن قدرت و یال و کوپال،اسیر مشتی خاک و گل شده است.

"مصلای طرق"، "خواجه مراد" و دهها و صدها اثر تاریخی دیگر هم در شهر هست که می‌تواند چراغی برای روشنی تاریخ و قومیت غنی این خطه باشد. اما گذشته از آثار تاریخی و مذهبی مشهد، ییلاقات اطراف شهر و سدهای خوش آب و هوای اطراف آن خود فرصتی مناسب برای زندگی در طبیعت و درک آرامش و قدرت خلاقیت خداوندی در آغاز فصلی جدید است.

ییلاقاتی چون شاندیز، طرقبه، بند گلستان،جاغرق و زشک خود از زیباترین خلقت‌های خداوندی در این منطقه به شمار می‌رود که در ارتفاعات اطراف مشهد علاقه‌مندان و دوستداران بسیاری دارد. ییلاقاتی که با نهرها و رودهای بزرگ جاری در دل کوه‌های پوشیده از درختان سبز و افراشته هوش از هر بیننده‌ای می‌رباید. در مسیرهای ورودی این مناطق کافه‌ها و رستورانهای طول مسیر مشتریان بسیاری دارد آنان که توان راه رفتن ندارند و آمده‌اند تا روزی را در آرامش کوه و سبزی طی کنند، در دامنه این ارتفاعات اتراق کرده‌اند و خستگانی که بعد از طی مسافتهای طولانی در مسیر برگشت نفسی تازه می‌کنند.

در این میان شیشلیک‌های خوشمزه و خوش عطر و بوی شاندیز، کبابهای بره و خورشت‌های آنچنانی مسیر، دل ضعفه می‌آورد و هر رهگذری را که طبیعت روحی تازه در او دمیده به سوی خود می‌کشاند تا دلی از غذا و هوای خوش منطقه درآورد
.





Mashhad مشهد اطراف حرم 1


بازار عباس قلی خان و اطراف آن






































































اریگامی ، آموزش ، پارک آموزش ، عکس ، هنر، عکاسی ، نقدعکس ، گالری ، نمایشگاه عکس ، ایران ، مشهد ، طبیعت ، محسن موسوی زاده ، گردشگری مشهد ، گردشگری خراسان رضوی ، گردشگری خراسان ، گردشگری ایران ، کوهسنگی ، فردوسی ، گنبد سبز ، آرامگاه نادری ، موزه مشهد ، هتل های مشهد ، دیدنی های مشهد و اطراف آن ، دیدنیهای مشهد و اطراف آن ، حرم مطهر امام رضا ، حرم امام رضا ، طرقبه ، شاندیز ، هنر عکاسی ، راهنمای گردشگری مشهد ، راهنمای گردشگری خراسان ، راهنمای گردشگری ایران ، راهنمای گردشگری ، عکس های طلوع و غروب خورشید ، عکس های طبیعت تمام دنیا ،عکسهای طلوع و غروب خورشید ، عکسهای طبیعت ، کنگ ، زشک ، عنبران ، کلات ، طرقبه ، چالیدره ، بند گلستان ، سد گلستان ، ازغد ، مایان ، نقندر ، محسن موسوی زاده ، عکاسی حرفه ای ، آموزش عکاسی ،

Iran Tourism, Origami, Education, Photo, Picture, Art, Gallery, Iran, Mashhad, review, Nature, , art photography, Mohsen Moossavi ,photography, Mashhad Tour, Mashhad Tourism, Khorasan Tour, Khorasan Tourism, Iran Tour, Iran Tourism, fotopic, foto art, Koohsangi, Shahrebehesht, Jaghargh, zoshg, Torghabeh, anbaran, Kang, Naghondar, Chalidareh, Bande golestan, Golestan Damp, Nishabour, Kalat, Shandiz ,Picnic guide, sunset and sunrise, sunset and sunrise photo, Nature art gallery, Azghad, Mayan,
گردشگری مشهد و دیدنیهای اطراف آن - http://mashhadtour.blogspot.com/



Mashhad مشهد اطراف حرم
1


Home

خانه

صفحه اول گردشگری مشهد